KALORI - 7700 Kalori Bersamaan 1 Kilogram? (Part 3)




Kalau tak jaga makan, boleh bertambah berat badan?

Salam Info & Tips Guys!!!


Secara purata, dalam seminggu berdiet, berat badan akan bertambah lebih kurang 1Kg sekiranya pengambilan diet yang mempunyai kalori berlebihan diambil tanpa pengawalan dan tiada langsung aktiviti senaman. Walaupun Kalori adalah 'benda' yang paling penting untuk tubuh badan kerana fungsinya yang membekalkan tenaga bagi kita menghirup udara segar, ia perlulah dikawal agar tidak memudaratkan tubuh badan kita. Maksud memudaratkan tu lebih kepada, pertambahan berat badan, punca kepada penyakit 3 serangkai dan banyak lagi.


Disebabkan inilah, saya sendiri mengamalkan Diet Rendah Kalori ataupun Diet Suku-Suku Separuh yang disarankan oleh kerajaan untuk kita amalkan..


Boleh Ke Kita Makan Sampai 7700Kcal Seminggu?


Boleh!! Jika kita selalu makan makanan segera, yang setiap hidangan sahaja sudah mencecah lebih 400Kcal ditambah pula makanan lain yang kita makan tanpa mengira Makronutrien yang diambil. Contoh, makan makanan yang tinggi lemak dan tinggi karbohidrat.


Sebagai contoh, anda makan sehari dalam 2000Kcal tanpa ada senaman so dalam seminggu = 14,000Kcal.. tolak la aktiviti fizikal anda seminggu dalam 3000Kcal... masih ada baki 11,000Kcal dan baki inilah yang akan melekat dan diternak sebagai lemak yang akan membesarkan atau membuncitkan perut anda...

Pengiraan :
2000Kcal X 7Hari = 14,000Kcal
14,000Kcal - 3,000Kcal (Aktiviti Harian Tiada Senaman) = 11,000 Kcal
11,000Kcal / 7700Kcal = 1.5Kg

Nampak tak? Lebih kurang dalam 1 minggu berat anda akan bertambah lebih kurang 1.5KG!!!!

Go To KALORI - Perlu Banyak Atau Sikit? (Part 4)

Jom!! Follow Me...

Comments

Popular posts from this blog

Ada Beza Ke Aktiviti Senaman Dan Aktiviti Fizikal?

Penting Ke Kadar Denyutan Nadi Dengan Senaman?

Senaman Kardio Vs Senaman Bebanan?