Adakah Saya Akan Berjaya (Part 2)


Setelah 3 Bulan Mengharungi Cabaran.. Saya Masih Teruskan!!

Salam My Journey Guys!!!

Setelah saya merancang dan menetapkan yang saya akan mengikut Diet Suku-Suku Separuh (DSSS) atau pun lebih mudah iaitu diet rendah kalori, saya setkan dalam fikiran yang saya perlu kurangkan pengambilan kalori saya dan perlu bersedia untuk bersenam.

Sebelum Saya Amalkan Diet Rendah Kalori :

Seperti Contoh saya :
Berat Obesiti BMI saya = 86 Kg
BMR (Kalkulator Kalori) = 2030 Kalori Sarapan Pagi = 2 Keping Roti Canai + 1 Gelas Milo Ais + 4 Ketul Karipap Kentang Kalori Pagi (2 Keping Roti Canai = 630KCal + 1 Gelas Milo Ais = 96Kcal + 4 Ketul Karipap Kentang = 520KCal) Jumlah Kalori Sarapan Pagi = 1246KCal Makan Tengahari = 3 Senduk Nasi Putih + 3 Ketul Ayam Saiz Kecil + 1 Gelas Air Kosong Kalori Tengahari (3 Senduk Nasi Putih = 300Kcal + 3 Ketul Ayam Saiz Kecil = 200Kcal) Jumlah Kalori Makan Tengahari = 500Kcal Makan Petang = 5 Keping Biskut Hup Seng + 2 Cawan Teh Tarik + 2 Ketul Karipap Kentang Kalori Petang (5 Keping Biskut Hupseng = 200Kcal + 2 Cawan Teh Tarik = 458Kcal + 2 Ketul Karipap Kentang = 260KCal) Jumlah Kalori Makan Petang = 918Kcal Makan Malam = 2 Senduk Nasi Putih + 3 Ketul Ayam Saiz Kecil + 1 Gelas Air Kosong Kalori Malam (2 Senduk Nasi Putih = 200Kcal + 3 Ketul Ayam Saiz Kecil = 200Kcal) Jumlah Kalori Makan Tengahari = 400Kcal Jumlah kalori sehari saya makan ialah :
1246 + 500 + 918 + 400 = 3064 KCal Nampak tak? purata sehari Kalori yang sepatutnya saya makan beserta dengan aktiviti senaman ialah 2000-2500 kalori sahaja... Ataupun, jika saya tidak bersenam, saya patut makan sebanyak 2030 kalori sahaja... Tetapi saya makan 3064 Kalori tanpa buat sebarang senaman pun!! makin gemuk lah saya dan buncit lah saya!!

Jadi, Apa Yang Saya Perlu Buat Dan Ubah?

Untuk bulan pertama iaitu Januari 2019, saya menghadkan pengambilan kalori saya dan saya makan kerap.

Apabila Saya Amalkan Diet Rendah Kalori :

Sebelum anda buat menu Diet Rendah Kalori, sila dapatkan BMI Ideal (Target) Anda Dahulu, dan kira didalam kalkulator BMR (Kalori) bagi mendapatkan berapa Jumlah Kalori yang diperlukan sehari.

Seperti Contoh saya :
Berat Ideal BMI saya = 65 Kg
BMR (Kalkulator Kalori) = 1778 Kalori - Boleh di akses di home page saya

Baru anda boleh bajet berapa kalori makanan anda perlu makan.

Sarapan Pagi = 2 Biji Telur Rebus + 1 Gelas Milo Panas '0' + Setengah Senduk Kuey Teow Kalori Sarapan Pagi (2 Biji Telur Rebus = 156KCal + 1 Gelas Milo Panas Tanpa Gula = 73Kcal + Setengah Senduk Kuey Teow = 100KCal) Jumlah Kalori Sarapan Pagi = 329KCal

Makan Pagi = 25Gram Koko Krunch + 1 Cawan Susu Rendah Lemak
Kalori Pagi (25Gram Koko Krunch = 100Kcal + 1 Cawan Susu Rendah Lemak = 130Kcal) Jumlah Kalori Pagi = 230KCal

Makan Tengahari = Segenggam Nasi Putih + 4 Ketul Ayam Saiz Kecil + 1 Gelas Air Kosong Kalori Tengahari (Segenggam Nasi Putih = 100Kcal + 4 Ketul Ayam Saiz Kecil = 250Kcal) Jumlah Kalori Makan Tengahari = 350Kcal

Makan Petang = 2 Ketul Kuih-Muih + 1 Cawan Teh Tarik
Kalori Makan Petang (2 Ketul Kuih-Muih = 260Kcal + 1 Cawan Teh Tarik = 229Kcal) Jumlah Kalori Makan Petang = 489Kcal

Makan Malam = Segenggam Nasi Putih + 3 Ketul Ayam Saiz Kecil + 1 Biji Buah Apple Hijau +1 Gelas Air Kosong
Kalori Malam (Segenggam Nasi Putih = 100Kcal + 3 Ketul Ayam Saiz Kecil = 200Kcal + 1 Biji Buah Apple Hijau = 40Kcal) Jumlah Kalori Makan Tengahari = 340Kcal

Jumlah kalori sehari saya makan ialah :
329 + 230 + 350 + 489 + 340 = 1738 KCal

Selain Jaga Kalori Makanan?

Dalam menjaga kalori makanan iaitu makan 5 kali sehari, saya juga tetapkan waktu makan saya iaitu, sarapan pagi jam 7.30 - 8.30 pagi, makan pagi dalam jam 10.00 - 11.00 pagi, makan tengahari jam 1.00 - 2.00 petang, makan petang jam 4.00 petang, makan malam jam 7.30 - 8.00 malam.

Menu-menu makanan juga saya ubah seperti ayam saya tukar ke menu sup selama sebulan.

Saya juga bersenam hanya buat kardio sahaja (Berlari setempat dan lompat tanpa tali) dalam tempoh sebulan pertama (Januari).. kerana badan masih besar, tak larat nak buat senaman bebanan atau tabata.. dan senaman hanya buat di dalam rumah sahaja.

Terus terang saya katakan, ianya bukan satu perjalanan yang mudah,.. bayangkan anda telah biasa makan banyak, tetapi kerana nak jaga badan dan turunkan berat badan, anda perlu hadkan makanan anda.. sungguh besar dugaan tersebut dan anda terpaksa mencari atau menyelitkan jadual bersenam setiap hari... dan jadual senaman saya ialah jam 6.00 - 7.00 petang.


Alhamdulillah untuk 3 bulan pertama.. saya telah berjaya!! dan telah menurunkan berat sebanyak 7KG!!!


Bersyukur....


Jom!! Follow Me...



Comments

Popular posts from this blog

Ada Beza Ke Aktiviti Senaman Dan Aktiviti Fizikal?

Penting Ke Kadar Denyutan Nadi Dengan Senaman?

Senaman Kardio Vs Senaman Bebanan?